
Od ilustracji do słowa – historyjki obrazkowe w praktyce
Popularną pomocą edukacyjną spotykaną w przedszkolach, u psychologów dziecięcych oraz u logopedów są historyjki obrazkowe. Mają zwykle formę kilku plansz, na których narysowane są poszczególne fazy jakiegoś zdarzenia. Zadaniem dziecka jest uporządkować plansze w kolejności oraz opowiedzieć, co się na nich dzieje. Mogą być używane wielokrotnie, do różnych celów, w zależności od potrzeby; w pracy indywidualnej i grupowej.
Zabawa w domu lub w przedszkolu
Użycie historyjek obrazkowych (https://www.eduksiegarnia.pl/logopedia/historyjki-obrazkowe) w domu lub w przedszkolu daje opiekunowi okazję do zadawania dziecku pytań i pobudzania jego kreatywności. Historyjki mają szeroką tematykę, zwykle są to scenki z życia codziennego, dzięki którym dzieci mogą pogłębić wiedzę o otaczającym je świecie. Różnorodna tematyka pozwala na dobranie odpowiedniej scenki do omawianej sytuacji, co pomaga dzieciom ją zapamiętać.
Rekwizyt w gabinecie
W gabinecie psychologa czy logopedy również korzysta się z tych układanek, zwłaszcza do ćwiczenia mowy u dzieci z trudnościami w tym zakresie, do treningu rozumienia kontekstu lub do przełamania oporu ze strony dziecka, żeby zachęcić je do opowiadania o sobie. Kolorowe obrazki przyciągają uwagę dziecka i uatrakcyjniają zadanie. Wspólne układanie pozwala też na sprawdzenie, w jaki sposób dziecko rozumie otaczający je świat.
Historyjki obrazkowe pozwalają ćwiczyć:
- dostrzeganie i rozumienie ciągów przyczynowo-skutkowych,
- tworzenie wypowiedzi,
- zasób słownictwa,
- odróżnianie elementów istotnych i nieistotnych,
- pamięć i koncentrację.
Zobacz również

Wykreślanki dla dorosłych sposobem na ćwiczenie mózgu
19 października 2021
Książki dla nauczycieli
2 listopada 2022